رفتن به محتوای اصلی
x

کلینیک شنوایی شناسی

بروشور کلینیک شنوایی شناسی

کلینیک

مسئول فنی کلینیک : سارا حسنی

 

ارزیابی شنوایی بزرگسالان

(PTA،  Tympanometry،  Acoustic Reflex، ETF، آزمون های تکمیلی )

ارزيابي شنوايي بزرگسالان با آزمون‌هاي اديومتري و تمپانومتري صورت
مي پذيرد و در مواردي خاص پس از انجام اين دو آزمون،لازم است آزمون‌هاي الكتروفيزيولوژيك انجام شود. بزرگسالان پس از ارجاع توسط پزشك متخصص ابتدا شكايت اصلي شان بررسي شده و معاينه اتوسكوپي مي‌شوند سپس آزمون تمپانومتري انجام مي شود.

در اين آزمون وضعيت گوش مياني و پرده گوش بررسي مي شود و چنانچه هر گونه ناهنجاري(پارگي پرده گوش، عفونت گوش مياني و...) در اين مسير باشد، تشخيص داده مي شود. عصب كنترل كننده عضلات گوش مياني نيز با ثبت رفلكس صوتي در اين آزمون ارزيابي مي شود و مجموعه پاسخ به صورت تمپانوگرام در اختيار فرد قرار مي گيرد.

بعد از تمپانومتري ارزيابي اديومتري به صورت اديومتري راه هوايي، راه استخواني و آزمون گفتاري انجام مي شود. آزمون اديو متري ميزان شنوايي را تعيين مي كند و پاسخ حاصل از آن به صورت اديو گرام به بيمار داده مي شود.

کلینیک

ارزیابی شنوایی اطفال

به دلیل عدم توانایی کودکان برای همکاری در تست ادیومتری، کودکان به صورت شرطی سازی و ارائه محرک هایی بینایی و ادیومتری بازی  ارزیابی می‌شوند که به سه صورت ارزیابی شنوایی به صورت بازی (PlayAudiometry) ارزیابی شنوایی شرطی(VRA) و یا مشاهده رفتاری (BOA) است. در این روشها با شرطی سازی کودک ارائه صدا به صورت فری فیلد یا هدفون و مشاهده رفتار کودک تصمیم گیری می شود.

**  در حال حاضر تنها مرکز فعال در سطح شهرجهت انجام این نوع ارزیابی، کلینیک شنوایی دانشکده علوم توانبخشی می باشد.

کلینیک

تربیت شنیداری

در این بخش به والدین کودکان کم شنوا فنون نحوه ی ارتباط با کودک کم شنوا، مفاهیم مورد نیاز کودک و راههای لازم جهت استفاده و نگهداری از سمعک و سایر وسایل کمک شنیداری را آموزش می‌دهند. به دنبال تشخيص افت شنوايي و تجويز وسيله ي كمك شنوايي مناسب(سمعك يا پروتز كاشت حلزون ) اجراي جلسات انفرادي تربيت شنوايي براي كودك كم شنوا ضروريست. اساس اين جلسات آموزش "مهارت خوب گوش دادن" است. با افزايش سطح اين مهارت در كودك كم شنوا امكان يادگيري مهارت هاي گفتاري و زباني در كودك افزايش مي يابد و تمامي اين مهارت ها به رشد توانايي هاي ارتباطي كودك كمك خواهد كرد. هدف نهايي برنامه ي تربیت شنیداری توانبخشي حضور كودك كم شنوا در مهدكودك و مدارس عادي است.

کلینیک

توانبخشی سرگیجه

حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات سرگیجه ای درافراد ناشی از سیستم دهلیزی درگوش است سیستم دهلیزی که در گوش قرار دارد غیر از شنیدن وظیفه حفظ تعادل را نیز به عهده دارد، سیستم دیگر سیستم بینایی و سیستم حس عمقی است که به نوعی تنظیم عضلات و مفاصل بر حفظ تعادل در انسان را به عهده دارد شنوایی شناسان در بخش تعادل گوش نیز فعالیت دارند و ارزیابی سیستم دهلیزی را انجام می دهند.

 

مشاوره و فیتینگ سمعک

فرد كم شنوايي كه با هدف دريافت سمعك مراجعه می كند ، ابتدا از نظر شنوايي ارزيابي شده(‌ اديومتري ) و پس از مشخص شدن ميزان كم شنوايي،‌ مشاوره آغاز مي شود. لازم به ذکر است تمام این مراحل توسط ادیولوژیست (متخصص شنوایی شناسی) انجام می شود. در مرحله مشاوره به فرد كانديد استفاده از سمعك اين امكان داده مي شود تا علاوه بر آشنايي با سمعك هاي مختلف، ‌انتخاب نهايي را انجام داده و بهترین سمعک متناسب با وضعيت شنوايي،‌ سليقه، بودجه، سن و نياز ارتباطي خود را برگزیند.

کلینیک

تجهیزات و کالیبراسیون

دستگاه های ادیومتری مورد استفاده در سنجش شنوایی باید به طور مرتب تست و کالیبره شده تا نتایج سنجش مورد اطمینان و قابل استناد باشند.

برای کالیبراسیون ادیومتر مطابق استاندارد باید از یک آنالایز صدا با کلاس دقت ۱، و شبیه ساز گوش انسان با مقاومت آکوستیکی سازگار با هدفون مورد استفاده برای ادیومتری استفاده نمود.

 

ارزیابی گوش واقعی(REAL EAR  MEASURENT)

امروزه تجویز و تنظیم استاندارد سمعک به عنوان یکی از رویکردهای حرفه‌ای و علمی شنوایی شناسی به شمار می رود.

انجام آزمایشات شنوایی و آزمایشات اندازه گیری میزان تقویت سمعک و بررسی و تایید آن مبتنی بر فرمول ها و استانداردهای بین المللی، یکی از اصول ضروری و حرفه ای در هنگام تجویز و تنظیم سمعک به شمار می رود. در حال حاضر تنها یک شیوه کاملا استاندارد در سطح جهانی برای بررسی میزان تقویت صدای سمعک وجود دارد و اندازه گیری عملکرد سمعک بر روی گوش فرد استفاده کننده می باشد. به این روش اندازه گیری گوش واقعی (Real EarMeasurement) گفته می شود که اصلی ترین و معتبر ترین روش بررسی تقویت صداها است. در حال حاضر در امریکا و اروپا انجام آن برای تجویز سمعک اجباری شده است.

این نوع اندازه گیری تقویت سمعک در شرایط واقعی را برای متخصص شنوایی نشان می دهد و او با استفاده از فرمولهای تجویزی و نمودارهای نشان داده شده بسیاری از مشکلات فرد استفاده کننده را بررسی، شناسایی و رفع عیب می نماید. با این روش برای هر فرد می توان نقشه ی صوتی تقویتی سمعک در نواحی فرکانسی مختلف را در داخل گوش فرد و در بهترین حالت ممکن بدست آورد.

** دانشکده علوم توانبخشی مفتخر است که برای اولین بار در سطح استان اصفهان این بخش را راه اندازی نموده و به همشهریان عزیز ارائه خدمت می نماید.

 

کلینیک

توضیحات بیشتر

ارزیابی وزوز

وزوز گوش صدايی است كه منبع توليد آن گوش می باشد كه می تواند يک گوش و يا هر دو گوش را تحت تاثير قرار دهد. علت وزوزگوش در بسياری از افراد نا مشخص است و متاسفانه هنوز هيچ داروی خاص و درمان قطعی براي آن يافت نشده است ولی راهكارهای زيادی برای رهايی و يا كنترل آن وجود دارد. پس از ارزيابی و شناسايی وزوزگوش روش های كنترل و مديريت وزوز و راهكارهای فنی و استفاده از پوشاننده ها توسط شنوايی شناس آموزش داده مي شود.

ارزیابی سیستم شنوایی مرکزی (CAPD)

CAPD  ناشی از وجود نقص در پردازش عصبی محرکات شنوایی است که  معمولا بیماران CAPD کودکانی هستند که در کلاس درس با مشکل گوش دادن روبه‌رو هستند و دچار ضعف آموزشی و تحصیلی می‌شوند. CAPD  می‌تواند مرتبط با اختلالات یادگیری، خصوصا در حوزه‌های خواندن، تلفظ، تولید، مشکل در اجرای دستورات کلامی و چالش‌های بارز در ارتباط و ادراک باشد.

 

ساخت انواع قالب ضد آب و ضد صوت

افرادیکه دچار عفونت های گوش میانی و خارجی هستند و یا به هر دلیلی نباید آب، هنگام استحمام و یا شنا کردن، وارد گوش آنها شود، کاندید استفاده از قالب های ضد آب هستند.

افرادی که در معرض سر و صدای خیلی بلند هستند، بهتر است برای حفاظت شنوایی خود، از قالب های ضد صوت استفاده کنند. این قالبها در این مرکز بصورت اختصاصی برای هر فرد ساخته می شود.

 

اطلاعات جهت مراجعه به کلینیک شنوایی:

زمان مراجعه: ایام هفته بجز پنج شنبه و جمعه ساعت : ۸ الی  ۱۳ در طول سال تحصیلی

توجه

کلینیک شنوایی دانشکده علوم توانبخشی در مردادماه تنها شنبه ها و دوشنبه ها آماده‌ی خدمت رسانی به مراجعین محترم می‌باشد.
کلینک شنوایی شناسی دانشکده علوم توانبخشی
جهت نوبت دهی با  شماره‌های ۳۷۹۲۵۰۷۰
و ۰۹۹۰۹۵۱۱۶۱۱ تماس حاصل فرمائید

کلینیک

 

مرکز آموزش کودکان استثنایی شفق

اصفهان،پرتمان،کنارگذر ردانی پور،خ شهیدان شیرانی

یکشنبه ها از ساعت 8 الی 13

03133336444